Wprowadzenie

W czasach niepewności, globalnych kryzysów i nadmiaru informacji teoria spiskowa staje się dla wielu swoistym kołem ratunkowym – narracją, która porządkuje chaos. Czym innym jednak jest przelotna fascynacja teorią o „fałszywym lądowaniu na Księżycu”, a czym innym głębokie przekonanie, że sąsiedzi są agentami CIA podsłuchującymi przez gniazdka elektryczne. Gdzie przebiega granica między światopoglądem spiskowym, a zaburzeniem psychicznym o charakterze urojeniowym? Czy to kontinuum, czy przepaść?

Teorie spiskowe jako zjawisko społeczne i psychologiczne

Teorie spiskowe od zawsze towarzyszyły ludzkości – od starożytnych podejrzeń o boskie ingerencje po współczesne mity o chemtrails. Psychologicznie rzecz biorąc, pełnią one funkcję obronną: oferują poczucie kontroli, wyjaśnienie dla złożonych zjawisk i sens w świecie pełnym sprzeczności.

Współczesne badania (m.in. Douglas i in., 2017) pokazują, że skłonność do myślenia spiskowego koreluje z:

  • niskim zaufaniem do instytucji,
  • poczuciem wykluczenia lub marginalizacji,
  • potrzebą unikalności i bycia „wtajemniczonym”,
  • stylami poznawczymi opartymi na myśleniu intuicyjnym zamiast analitycznego. 

Nie jest to jednak automatycznie przejaw zaburzenia psychicznego. Raczej – socjopsychologiczny mechanizm radzenia sobie, który może być szeroko rozpowszechniony, zwłaszcza w warunkach niepewności (pandemia, wojna, kryzys klimatyczny).

Urojenie – czyli gdy przekonanie staje się chorobą

Urojenie to wg DSM-5 i ICD-11 fałszywe, niekorygowalne przekonanie, którego osoba nie zmienia mimo oczywistych dowodów przeciwnych. Urojenia mogą przyjmować różne formy – prześladowcze, wielkościowe, nihilistyczne, somatyczne czy erotomaniakalne.

W przeciwieństwie do teorii spiskowej, która może być przekonaniem podzielanym społecznie, urojenie:

  • jest indywidualne,
  • jest niewzruszalne na argumenty,
  • często towarzyszy mu znaczące cierpienie psychiczne lub zaburzenie funkcjonowania,
  • występuje w ramach szerszych zaburzeń psychicznych – np. schizofrenii, zaburzeń urojeniowych, zaburzeń afektywnych z objawami psychotycznymi.

Między teorią spiskową a urojeniem – płynna granica?

Z punktu widzenia klinicznego można wskazać ciągłość między „codziennym” myśleniem spiskowym a urojeniami, szczególnie wtedy, gdy:

  • dana osoba ulega coraz większej izolacji społecznej (np. przez zamknięcie się w bańce internetowej),
  • przekonania spiskowe stają się centralnym punktem jej tożsamości,
  • pojawia się wrogość wobec otoczenia oraz silne poczucie zagrożenia,
  • obserwujemy utrwaloną niezdolność do korekty poznawczej, mimo wyraźnych faktów.

Czasem teoria spiskowa może być prekursorem zaburzenia psychotycznego – rodzajem „zalążka urojenia”, zwłaszcza gdy towarzyszą jej czynniki ryzyka (genetyczne, środowiskowe, neurologiczne).

Przykład: mężczyzna przekonany, że 5G kontroluje jego myśli – na początku aktywnie udziela się w grupach „antytechnologicznych”, ale z czasem rezygnuje z pracy, izoluje się, zaczyna podejrzewać bliskich o współudział. W takiej sytuacji granica zostaje przekroczona – mówimy już o urojeniu prześladowczym, potencjalnie wymagającym leczenia psychiatrycznego.

Rola psychologa – czujność bez patologizowania

Psycholog powinien być wrażliwy na treść i intensywność przekonań prezentowanych przez pacjenta. Nie każde niestandardowe poglądy wymagają interwencji. Warto jednak zadać pytania:

  •  Jak bardzo przekonanie wpływa na funkcjonowanie społeczne i emocjonalne?
  • Czy osoba jest otwarta na dyskusję, wątpliwości, inne źródła?
  • Czy występują objawy współtowarzyszące (zaburzenia snu, lęki, objawy afektywne)?
  • Czy pojawiają się cechy izolacji paranoicznej?

W wielu przypadkach pomocna może być interwencja poznawczo-behawioralna ukierunkowana na rozwijanie myślenia krytycznego, pracy z błędami poznawczymi, urealnianiem zagrożeń i rozwijaniem alternatywnych narracji.

Zakończenie: Granica nie zawsze jest widoczna

Nie każda osoba wierząca w teorię spiskową jest chora psychicznie. Ale też nie każde urojenia zaczynają się od halucynacji czy chaosu – czasem wyrastają z przekonań, które w danym kontekście społecznym wydają się „normalne”.

Kluczem jest nie sama treść przekonania, ale jego sztywność, wpływ na funkcjonowanie i odporność na korektę. I tu zaczyna się rola klinicysty – by odróżnić ekscentryka od pacjenta wymagającego opieki. W świecie, który sam coraz bardziej przypomina teorię spiskową, ta granica staje się coraz bardziej delikatna.
 

Autor: dr Ryszard Cibor

 

 

Źródła: 

  1. Karen M. Douglas, Robbie M. Sutton, and Aleksandra Cichocka. The Psychology of Conspiracy Theories. „Current Directions in Psychological ScienceVolume” 26, 6, 2017, s. 538-542.
  2. Piotr Gałecki Maciej Pilecki Joanna Rymaszewska Agata Szulc Sławomir Sidorowicz Jacek Wciórka. Redakcja wydania polskiego. Wydanie 5. Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5® Wrocław 2018 Edra Urban & Partner.
  3. Gałecki P. Szulc A.(red.) Badanie stanu psychicznego. Rozpoznania według ICD-11. Wrocław 2023. Edra Urban & Partner.

 

Preferencje plików cookie
Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies klikając przycisk Ustawienia. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.
Preferencje plików cookie
Wykorzystanie plików cookie

Szanowni Państwo, nasz serwis stosuje pliki Cookies aby zapewnić jego prawidłowe działanie. Możecie określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies. Zalecamy zapoznanie się z Polityką prywatności i plików Cookies.

Więcej informacji

W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących naszej polityki dotyczącej plików cookie prosimy o kontakt.