Polskie Stowarzyszenie Psychologów, Psychoterapeutów i Lekarzy
Statut
Rozdział I
Postanowienia ogólne
- Stowarzyszenie nosi nazwę Polskie Stowarzyszenie Psychologów, Psychoterapeutów i Lekarzy, zwane dalej Stowarzyszeniem.
- Stowarzyszenie jest zrzeszeniem osób fizycznych, zawiązanym dla realizacji i propagowania wiedzy psychologicznej oraz zasad jej profesjonalnego stosowania.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Mikołów.
- Stowarzyszenie działa na terenie całej Rzeczypospolitej Polskiej. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
- Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieokreślony.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U.2020.2261 t.j. z późniejszymi zmianami) oraz niniejszego statutu.
- Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i odznak zgodnie z obowiązującymi przepisami i na zasadach określonych w odrębnych w przepisach szczegółowych.
- Stowarzyszenie może wprowadzić legitymacje dla swoich członków, na zasadach określonych w odrębnych przepisach szczegółowych.
- Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami. Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach, może pozostawać ich członkiem, na zasadach pełnej autonomii.
- Działalność Stowarzyszenia oparta jest na pracy komercyjnej oraz pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników oraz powoływać biura, nawiązywać nieodpłatną i odpłatną współpracę z innymi podmiotami.
- Stowarzyszenie może tworzyć jednostki terenowe w formie oddziałów terenowych.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach zmierzających do realizacji celów statutowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach obowiązujących.
Rozdział II
Cele i środki działania
- Celami Stowarzyszenia są:
- promowanie i rozwój stosowania psychologii, psychoterapii oraz technik terapii holistycznej na terenie Polski.
- propagowanie psychologicznych działań diagnostycznych i terapeutycznych w celu pomocy i wspierania jednostek z obniżoną zdolnością działania.
- wspieranie integracji oraz współpracy między psychologami, psychoterapeutami i lekarzami oraz osobami stosującymi różne formy pomocy i wsparcia.
- kształtowanie właściwych postaw oraz wysokiego poziomu etycznego psychologów, psychoterapeutów i lekarzy.
- edukacja społeczeństwa w zakresie uwarunkowań zdrowia i sprawności psychicznej oraz czynników dobrostanu.
- przeciwdziałanie działalności niezgodnej z etyką zawodu psychologa.
- Stowarzyszenie realizuje swe cele realizuje poprzez:
- respektowanie i inicjowanie tworzenia standardów i wytycznych w praktyce psychologicznej i psychoterapeutycznej;
- prowadzenie działalności badawczej;
- prowadzenie działalności publikacyjnej, wydawniczej;
- udzielanie wsparcia członkom Stowarzyszenia w ich działalności zawodowej i społecznej;
- współpraca z władzami państwowymi i samorządowymi oraz innymi organizacjami krajowymi i międzynarodowymi;
- opiniowanie i certyfikacja przedsięwzięć o charakterze naukowym, edukacyjnym i terapeutycznym;
- przyznawanie rekomendacji i certyfikatów w zakresie specjalistycznych umiejętności zawodowych;
- utworzenie ośrodka informacji i pomocy zawodowej przy pomocy mediów internetowych (w tym z wykorzystaniem systemów AI);
- występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz i urzędów oraz sądów w sprawach statutowych;
- występowanie z opiniami, planami, opracowaniami do właściwych organów i instytucji, w tym odpowiedzialnym za tworzenie prawa w Rzeczypospolitej Polskiej;
- opiniowanie projektów dotyczących zmian ustawowych;
- opiniowanie i ocenianie psychologów i psychoterapeutów ze względu na zgodność ich postaw i działań z zasadami etycznymi;
- sporządzanie ekspertyz w odniesieniu do zaświadczeń, opinii i innych wytworów psychologicznych (w tym psychoterapeutycznych) ze względu na ich zgodność z zasadami etycznymi, standardami psychologicznymi ich sporządzania oraz aktualną wiedzą psychologiczną;
- przygotowywanie standardów, norm, zaleceń czy wskazówek dotyczących procesu diagnostycznego, opiniowania psychologicznego, psychoterapeutycznego;
- organizacja konferencji, sympozjów, seminariów, wykładów, szkoleń, kursów, konsultacji, warsztatów, webinarów, targów, wystaw dla specjalistów w dziedzinie psychologii, psychoterapii i medycyny oraz innych osób stosujących różne formy pomocy i wsparcia;
- organizacja konferencji, sympozjów, seminariów, wykładów, szkoleń, kursów, konsultacji, warsztatów, webinarów, targów, wystaw dla osób zainteresowanych tematyką psychologii, psychoterapii, medycyny i nauk pokrewnych;
- prowadzenie działalności usługowej w zakresie diagnozy, poradnictwa, pomocy psychologicznej mającej na celu zwiększenie świadomości psychologicznej, bezpieczeństwa publicznego, dobrostanu psychicznego;
- zbieranie informacji o problemach środowiska psychologów, psychoterapeutów i lekarzy oraz prowadzenie działań zmierzających do ich rozwiązywania;
- inne działania realizujące cele statutowe.
- Działania Stowarzyszenia mogą być realizowane w formie działalności odpłatnej i nieodpłatnej.
Rozdział III
Członkowie - prawa i obowiązki
- Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenie.
- Stowarzyszenie posiada członków:
- zwyczajnych,
- wspierających,
- honorowych.
- Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna, która posiada obywatelstwo polskie, która:
- złoży deklarację członkowską,
- posiada dyplom ukończenia studiów wyższych z zakresu psychologii lub medycyny
- Członkiem Stowarzyszenia może być także cudzoziemiec mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeśli spełnia wymogi z pkt. 3. Członkiem Stowarzyszenia może być także cudzoziemiec niemający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeśli spełnia wymogi z pkt. 3.
- Członkiem zwyczajnym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji, na podstawie decyzji Zarządu Stowarzyszenia. Do pisemnej deklaracji dołączyć należy uwierzytelnioną notarialnie kserokopię dyplomu, o którym mowa w pkt. 3 lit. b. Zarząd Stowarzyszenia wydaje decyzję w terminie 2 (dwóch) miesięcy od dnia wpłynięcia poprawnie wypełnionej, kompletnej pisemnej deklaracji.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną dla realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie decyzji Zarządu Stowarzyszenia. Zarząd Stowarzyszenia wydaje decyzję w terminie 2 (dwóch) miesięcy od dnia wpłynięcia poprawnie wypełnionej, kompletnej pisemnej deklaracji.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi zgłaszani są w formie pisemnego wniosku przez członków Stowarzyszenia Zarządowi, który podejmuje decyzję w terminie 2 (dwóch) miesięcy od dnia wpłynięcia wniosku.
- Decyzje Zarządu Stowarzyszenia, o których mowa powyżej, pozostają autonomiczne. Złożenie deklaracji czy wniosku, o których mowa powyżej, nie powodują gwarancji przyjęcia do Stowarzyszenia.
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
- biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
- korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
- udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,
- zgłaszania wniosków co do działalności Stowarzyszenia,
- używania emblematów Stowarzyszenia w celach promocyjnych i marketingowych
- Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
- brania udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów,
- przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek,
- Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
- Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.
- Członkowie – założyciele Stowarzyszenia zwolnieni są ze składek członkowskich.
- Członkowie Stowarzyszenia mogą korzystać ze zniżek przewidzianych przy opłatach za uczestnictwo w odpłatnych aktywnościach organizowanych przez Stowarzyszenie dla psychologów, psychoterapeutów, lekarzy i innych osób.
- Utrata członkostwa następuje na skutek:
- pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
- śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
- wykluczenia przez Zarząd:
- z powodu łamania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
- z powodu notorycznego niebrania udziału w pracach Stowarzyszenia,
- z powodu zaległości w opłacaniu składek za okres2 (dwóch) lat (przed wystarczające jest jednorazowe upomnienie wysłane do Członka Stowarzyszenia listem poleconym na wskazany przez niego adres lub pocztą elektroniczną na podany przez niego adres lub z którego do tej pory prowadził on korespondencję ze Stowarzyszeniem),
- na pisemny wniosek członków Stowarzyszenia, z ww. powodów,
- utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu,
- wykluczenia w ramach kary Sądu Koleżeńskiego.
- z innych przyczyn na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków.
- Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa, zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
- W przypadku utraty członkostwa następuje utrata przyznanych rekomendacji.
- Członek Stowarzyszenia wykluczony z powodu nieopłacania składek może starać się o ponowne przyjęcie do Stowarzyszenia po uiszczeniu zadłużenia powstałego do daty jego wykluczenia z tytułu zalegania z opłatą składek.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
- Władzami Stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna,
- Sąd Koleżeński.
- Kadencyjność Władz Stowarzyszenia:
- Kadencja wszystkich władz wybieralnych (określonych w pkt 1 lit. b-d powyżej) Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym zwykłą większością głosów.
- Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą tę samą funkcję pełnić bez ograniczeń liczby kadencji.
- Członkami władz Stowarzyszenia muszą być zwyczajni członkowie Stowarzyszenia. Jednocześnie, zastrzega się, że członkowie zwyczajni nie mogą oddawać głosów na samych siebie.
- Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają w pierwszym terminie zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej.
- Głosowanie poza posiedzeniami władz Stowarzyszenia może odbywać się z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Możliwy jest też udział w posiedzeniu władz Stowarzyszenia przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
- Walne Zebranie Członków:
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
- z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni,
- z głosem doradczym - członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
- Walne Zebranie Członków zwyczajne jest zwoływane raz na rok przez Zarząd Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania. Raz na cztery lata zwoływane jest Walne Zebranie Członków o charakterze sprawozdawczo-wyborczym.
- Walne Zebranie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia. Zebranie powinno odbyć się w ciągu 21 dni od dnia wpłynięcia wniosku lub żądania w tym zakresie. W przypadku bezczynności Zarządu nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołać może Komisja Rewizyjna.
- Zawiadomienie o terminie i miejscu zebrania może zostać przesłane listem poleconym lub pocztą elektroniczną na adres wskazany przez członka Stowarzyszenia.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów. Głosowanie jest jawne. Głosowania tajne organizowane są w przypadku uchwał osobowych (w tym w wyborach do władz Stowarzyszenia).
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
- uchwalanie zmian statutu,
- wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia,
- udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- uchwalanie regulaminu Zarządu,
- uchwalanie budżetu,
- uchwalanie istnienia i wysokości opłaty wpisowej do Stowarzyszenia,
- uchwalanie wysokości i częstotliwości opłacania składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
- rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu i orzeczeń Sądu Koleżeńskiego,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
- podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady,
- Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
- Zarząd składa się z 1-3 członków. W przypadku składu jednoosobowego pełni on funkcję Prezesa Zarządu. W przypadku składu wieloosobowego wybierany jest spośród nich Prezes Zarządu. Członek Zarządu uprawniony jest do jednoosobowej reprezentacji Stowarzyszenia.
- Prezes Zarządu może okresowo lub na stale powierzyć część swoich obowiązków innemu członkowi Zarządu.
- W razie poważnej (szczególnie trwałej) przeszkody w pełnieniu funkcji w Zarządzie lub w razie rezygnacji z pełnienia tej funkcji, jeżeli groziłoby to brakiem obsadzenia w Zarządzie, niezwłocznie powołana zostanie nowa osoba na to miejsce.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją. Szczegóły określać będzie stosowna uchwała Walnego Zebrania Członków.
- Wynagrodzenie z tytułu wykonywania funkcji członka Zarządu nie wyklucza zawarcia z członkiem Zarządu odrębnej umowy lub umów na wykonanie za wynagrodzeniem usług wykraczających poza zakres obowiązków członka Zarządu.
- Członkom Zarządu przysługuje zwrot kosztów przejazdów związanych z realizacją zadań.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- realizacja celów Stowarzyszenia,
- kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia,
- realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
- sporządzanie planów pracy i budżetu,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia,
- przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
- reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
- podejmowanie decyzji o powołaniu i rozwiązaniu jednostki terenowej,
- podejmowanie decyzji o powołaniu i rozwiązaniu sekcji.
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w zebraniach Zarządu z głosem doradczym.
- Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego oraz dwóch zastępców. Przewodniczący reprezentuje Stowarzyszenie w umowach między stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w ewentualnych sporach z nim.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- kontrolowanie działalności Stowarzyszenia,
- ocena pracy Zarządu,
- składanie sprawozdań z kontroli na Walnym Zebraniu Członków,
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków w razie nie zwołania go przez Zarząd w określonym terminie,
- składanie wniosków o absolutorium dla Zarządu,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
- wnioskowanie o odwołanie całego Zarządu w razie jego bezczynności lub bezczynnego członka Zarządu.
- Członkom Komisji Rewizyjnej przysługuje zwrot kosztów przejazdów związanych z realizacją zadań.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może okresowo lub na stale powierzyć część swoich obowiązków innemu członkowi Komisji Rewizyjnej.
- Sąd Koleżeński składa się z Przewodniczącego Sądu, zastępcy oraz sekretarza.
- Członkowie Sądu Koleżeńskiego w ramach tej samej kadencji nie mogą pełnić funkcji w innych władzach Stowarzyszenia.
- Orzeczenia Sądu Koleżeńskiego zapadają w pełnym składzie.
- Kompetencje Sądu Koleżeńskiego:
- rozpoznawanie spraw związanych z naruszeniem statutu przez członków Stowarzyszenia,
- rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami,
- rozstrzyganie sporów pomiędzy członkami a władzami Stowarzyszenia,
- składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków,
- rozpatrywania skarg członków Stowarzyszenia dotyczących działania organów statutowych Stowarzyszenia,
- rozpatrywania skarg na członków Stowarzyszenia o ile nie regulują tego innego przepisy.
- Sąd Koleżeński zbiera się na pisemny wniosek (w tym skargę) członka Stowarzyszenia i ustosunkowuje się do jego wniosku w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc. Postępowanie zamyka wydaniem orzeczenia, które doręczane jest stronom postępowania. Orzeczenie może być podane do wiadomości wszystkim członkom Stowarzyszenia, jeżeli jest to ważne z uwagi na interes Stowarzyszenia, jego członków lub interes społeczny.
- Sąd Koleżeński w związku z wpływem skargi na członka Stowarzyszenia zbiera się w terminie nie dłuższym niż jeden miesiąc i podejmuje czynności niezbędne do rozpoznania skargi. Rozpoznanie skargi zamyka wydaniem orzeczenia, które doręczane jest stronom postępowania. Orzeczenie może być podane do wiadomości wszystkim członkom Stowarzyszenia, jeżeli jest to ważne z uwagi na interes Stowarzyszenia, jego członków lub interes społeczny.
- Stronom sporu przysługuje odwołanie od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia Sądu Koleżeńskiego. Uchwała Walnego Zebrania Członków jest ostateczna.
- Sąd Koleżeński może nakładać następujące kary:
- upomnienia,
- nagany,
- zawieszenia w prawach członkowskich na okres od 3do 6 miesięcy,
- wykluczenia ze Stowarzyszenia.
- W razie gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
Rozdział V
Tworzenie terenowych jednostek organizacyjnych
- Wniosek o powołanie oddziału terenowego – stanowiącego terenową jednostkę organizacyjną Stowarzyszenia – składa Zarządowi Stowarzyszenia na piśmie co najmniej 7 członków Stowarzyszenia, zamierzających prowadzić określone formy działalności. We wniosku należy wskazać proponowanego Prezesa Oddziału Terenowego.
- Rozwiązanie oddziału terenowego następuje uchwałą Zarządu Stowarzyszenia wskutek zmniejszenia liczby członków oddziału terenowego poniżej 7, ale też w razie braku wykonywania form działalności określonych we wniosku lub na wniosek ¾ liczby członków oddziału terenowego.
- Teren działalności oddziału terenowego i miejsce jego siedziby ustala Zarząd Stowarzyszenia.
- Oddziały używają nazwy Polskie Stowarzyszenie Psychologów, Psychoterapeutów i Lekarzy Oddział Terenowy w _ _ _ _
- Władzami oddziału terenowego są Walne Zebranie Oddziału Terenowego oraz Zarząd Oddziału Terenowego.
- Kadencja Zarządu Oddziału Terenowego trwa cztery lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
- Organem oddziału terenowego jest Zarząd oddziału terenowego składający się z 1-3 osób, w tym Prezesa Zarządu oddziału terenowego, powoływanego przez Zarząd Stowarzyszenia na 4-letnią kadencję na wniosek wszystkich członków założycieli oddziału terenowego bądź na wniosek 2/3 liczby członków oddziału terenowego.
- Zarząd oddziału terenowego może być w każdym czasie odwołany uchwałą Zarządu Stowarzyszenia, jeżeli Zarząd Stowarzyszenia uzna to za konieczne, a także na wniosek 1/3 członków oddziału terenowego, bądź w sytuacji, w której postępowanie Zarządu oddziału terenowego nie pozwala na prowadzenie jej działalności, na wniosek członka Zarządu Stowarzyszenia.
- Zarząd oddziału terenowego na wniosek co najmniej połowy członków jednostki terenowej może opracować i przyjąć uchwałę o przyjęciu regulaminu organizacyjnego tejże jednostki terenowej. Regulamin wchodzi w życie po jego zatwierdzeniu przez Zarząd Stowarzyszenia.
- Zapisy rozdziału III Statutu odnoszą się wprost do oddziału terenowego.
- Zapisy rozdziału IV Statutu odnoszą się odpowiednio do władz oddziału terenowego.
Rozdział VI
Sekcje Stowarzyszenia
- Członkowie Stowarzyszenie w liczbie co najmniej 5 osób mogą tworzyć sekcje dla wybranych specjalności w zakresie psychologii, psychoterapii lub medycyny.
- Ten sam członek Stowarzyszenia może przynależeć do więcej niż jednej sekcji.
- Utworzenie sekcji wymaga zgody Zarządu Stowarzyszenia lub z jego upoważnienia – Zarządu oddziału terenowego, jeżeli sekcja ma mieć charakter lokalny.
- Strukturę i organizację sekcji określa regulamin zatwierdzany przez Zarząd Stowarzyszenia. Przepisy dotyczące oddziału terenowego stosuje się odpowiednio.
Rozdział VII
Majątek i Fundusze
- Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości, fundusze.
- Majątek Stowarzyszenia powstaje z:
- wpływów z działalności statutowej,
- wpływów z działalności gospodarczej,
- składek członkowskich,
- darowizn, spadków, zapisów, środków pochodzących z ofiarności publicznej,
- dochodów z nieruchomości i ruchomości będących własnością lub w użytkowaniu Stowarzyszenia (na podstawie dowolnej podstawy prawnej),
- dotacji, subwencji, udziałów, lokat,
- dochody z udziałów Stowarzyszenia w innych organizacjach, spółkach.
- Wszelkie środki pieniężne, mogą być przechowywane wyłącznie na rachunku bankowym Stowarzyszenia. Wpłaty gotówkowe winny być przy uwzględnieniu bieżących potrzeb przekazywane na rachunek bankowy Stowarzyszenia.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
- Jeżeli Zarząd jest wieloosobowy do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli w sprawach majątkowych powyżej kwoty 10.000zł wymagane są podpisy dwóch upoważnionych przez Zarząd jego członków.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
- Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków większością dwóch trzecich głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenie Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
- W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy Prawa o Stowarzyszeniach.